Har du også tænkt over hvordan hoteller får deres stjerner? Og kan man faktisk bruge det som en rettesnor for, hvor godt hotellet er? Når man bestiller sin rejse vil prisen være afhængig af, om man ønsker at bo på hoteller med få eller mange stjerner.

Vietnam har ligesom for andre landes vedkommende sine egne kriterier, hvorefter hotellerne bliver vurderet, og dermed også hvor mange hotelstjerner, der kan bryste sig af. Det ligger normalt fra 1 til 5, nogle ekstremt luksuriøse hoteller søger om 6-stjernet, men det er ikke godkendt endnu af Vietnam Administration of Tourism (VNAT), der er øverste myndighed på området. Derfor vil jeg blot give nogle oplysninger om, hvordan VNAT rangerer deres hotel fra 3 til 5 stjerner.

Ministeriet for kultur, sport og turisme (MCST) har tilsynspligten vil lede sine inspektører og Vietnam Hotel Association for at vejlede VNAT og Kultur-, Idræts- og Turismeafdelinger om at organisere inspektioner af lokal indkvartering, især fra tre til femstjernede hoteller. Dem, der har undladt at opretholde standarder med, har deres placering tilbagekaldt. I maj 2016 havde Vietnam 101 fem-stjernede, 229 fire-stjernede og 463 tre-stjernede hoteller, ifølge VNAT.

1. Generelle krav til 3* hoteller (ikke udtømmende):

–  Mindst 50 gæsteværelser

–  Have og omegn (gælder ikke for hoteller i byer)

–  Parkeringsplads

–  Restaurant og bar

–  A/C i offentlige områder

–  Hvis 4 etager eller højere er der elevatorer

–  1 sofa og 2 stole, tv og minibar, make-up bord

–  Air-con og brandalarm

–  Knive til frugt, flaskeåbner og til polering af sko

–  Badekar til 50% af værelserne

–  Telefon, hårtørrer, badblind, shampoo og hårkappe, barbering sæbe og barbermaskine, vat til ørerne, sanitetspose

–  Servicetimer er fra 6-24 timer

–  Roomservice

–  Mødelokale, danserum, taxitjenester, posthus, fax, fotokopi,

–  Telefon i gæsteværelset kan ringe til andre provinser

–  Pool (ved havområder)

–  Kørestol

–  Ledelsesteam skal have bachelorgrader. Hvis de ikke er store i turisme eller gæstfrihed, skal de have et 6-måneders diplom i turisme eller gæstfrihed, erfaring mindst 2 år, tale flydende mindst 1 fremmedsprog

2. Generelle krav til 4* hoteller: Skal have alle faciliteter som 3-stjernet, men skal opfylde nogle flere krav:

–  Mindst 80 gæsteværelser

–  Have og omegn (gælder ikke for byhoteller)

–  Parkeringspladsen er nok til 30% af gæsterne (gælder ikke ældre hoteller)

–  Asiatiske og vestlige køkkener, banketværelser og bar eller natklub

–  Vandfiltersystem, som gæsterne kan drikke direkte fra ledningsvand (dette anbefales dog ikke)

–  Pool

–  Hvis 3 etager eller højere er der elevatorer

–  Træningsfaciliteter

–  Kontrolpanel til el og lys ved sengen

–  Tilbyde vaskeservice

–  Centralt musiksystem

3. Generelle krav til 5* hoteller: Skal have alle faciliteter som 3 og 4-stjernede hoteller men skal opfylde nogle flere krav:

–  Mindst 100 værelser

–  Parkeringspladsen er stor nok til 50% af gæsterne (gælder ikke ældre hoteller)

–  Central styret A/C i offentlige områder

–  Digital lås og nøgle

–  Badekar

–  Lotion, hygiejnebind

–  Rengøring af værelse 2 gange om dagen

–  Restaurant service 24 timer i døgnet

–  Teater eller biograf, mødelokaler, spa, skønhedssalon

* KIlde: http://www.thuonghieuvietnam.com.vn/vn/Other/?m=55&s=243&d=274

Kriterierne for tildeling af stjerner er objektive og målbare. Generelt forholder det sig således, at desto flere stjerne et hotel har, desto flere faciliteter stilles til rådighed, men det betyder ikke, at servicen derfor er bedre, da det er noget, som skal opleves, og ikke kan hakkes af på et skema. Det er meget individuelt, hvordan service opleves og værdsættes. Små boutique hotellers service kan for nogle virke mere personlig og nærværende end den mur af personale, der møder en, når man ankommer til receptionen på et af de store 5* hoteller. Uanset hvordan man har det med service, så er de 5* hoteller generelt bedre bemandet, og derfor har bedre mulighed for at yde mere for deres gæster.